اولین نشست خبری نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد با اصحاب رسانه برگزار شد.

گروه خبر: نشست خبری نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد با اصحاب رسانه، عصر روز چهارشنبه در محل سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست با بیان اینکه این جشنواره در نوع خود از بهترین جشنواره های کشور است گفت: خوشبختانه در این دوره 308 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از میان آنها 56 اثر متعلق به هنرمندان یزدی است.

محمدرضا دهبیدی پور تصریح کرد: سال گذشته این جشنواره در سه بخش داستانی، مستند بلند و مستند کوتاه برگزار شد که در نهمین دوره، بخش های سبک زندگی رضوی و احادیث نیز به آن اضافه شد.

وی با اشاره به حذف بخش مستند بلند در این دوره گفت: سال گذشته 205 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد یزد در ادامه به تشریح روند این جشنواره از ابتدا تاکنون پرداخت و اظهار داشت: پس از کسب مجوز این جشنواره از بنیاد بین المللی امام رضا (ع) اطلاع رسانی از طریق زیرنویس تلویزیونی و سایت جشنواره آغاز شد و فراخوان به صورت مستقیم به هنرمندان ارسال شد.

دهبیدی پور همچنین با بیان اینکه در این دوره از جشنواره 133 اثر مربوط به بخش مستند و 174 اثر نیز به بخش داستانی تعلق داشت گفت: خوشبختانه امسال استقبال استان ها از این جشنواره بسیار درخور توجه بوده است.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم رضوی یزد نیز به صدرنشینان این جشنواره از نظر تعداد آثار ارسالی اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره استان تهران با 59 اثر، استان یزد با 56 اثر و استان خراسان با 48 فیلم به ترتیب رتبه اول تا سوم را در این دوره از لحاظ تعداد آثار به خود اختصاص داده اند.

محمد رضا حاجی غلامی با اشاره به سطح تحصیلات ارسال کنندگان فیلم به دبیرخانه نهمین دوره جشنواره فیلم رضوی بیان کرد: در بخش داستانی 4 نفر فوق لیسانس، 70 نفر لیسانس و 12 نفر مدرک فوق دیپلم دارند و در بخش مستند نیز 4 نفر فوق لیسانس، 41 نفر لیسانس و 4 نفر با مدرک فوق دیپلم در جشنواره شرکت کرده اند.

وی افزود: در مجموع در بخش اصلی داستانی رضوی 65 اثر، در بخش سبک زندگی رضوی 81 اثر و در بخش احادیث داستانی تعداد 23 فیلم به جشنواره ارسال شده است.

به گفته حاجی غلامی، در بخش اصلی مستند 95 فیلم و دربخش سبک زندگی 36 اثر و در بخش احادیث 4 اثر به دبیرخانه رسیده است.

حذف بخش مستند بلند در این دوره از جشنواره

حاجی غلامی به رشد 50 درصدی آثار اشاره کرد و گفت: این امر در حالی است که امسال بخش مستند بلند از جشنواره حذف شده است.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم رضوی یزد در بخش دیگری از صحبت هایش یکی از افتخارات این دوره را با توجه به ملی بودن جشنواره، بالا بودن سطح هیئت انتخاب در این دوره عنوان کرد.

حاجی غلامی تصریح کرد: سال گذشته تمام اعضای هیئت انتخاب، یزدی بودند اما امسال این هیئت برای دست یابی به استانداردهای لازم، ترکیبی از هنرمندان یزد و تهران است.

وی بزرگترین مشکل فیلمسازان را در دوره های قبل پرداختن به موضوعات سطحی و تکراری دانست و ادامه داد: خوشبختانه امسال کیفیت آثار نسبت به دوره های قبل در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد که سبب شده این جشنواره به معنای واقعی در سطح ملی برگزار شود.

حاجی غلامی همچنین به انتشار فراخوان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: امسال بازگشت فرم های پر شده اصلی از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره نشان دهنده توزیع درست فراخوان و استقبال فیلم سازان از نهمین دوره جشنواره است.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه اضافه شدن بخش سبک زندگی در این دوره به بالا بردن سطح کیفی جشنواره کمک بسیاری کرده است اظهار داشت: بهترین فیلم های ارسالی متعلق به این بخش است.

موضوع باید با زبان سینما مطرح شود

در ادامه این نشست خبری فرهاد ورهرام یکی از اعضای هیئت انتخاب از اضافه شدن بخش سبک زندگی به جشنواره اظهار خرسندی کرد و گفت: زمانی که موضوعات محدود است فیلم ها نیز محدود می شوند.

این کارگردان با بیان اینکه موضوع باید با زبان سینما مطرح شود افزود: اگر این اتفاق نیافتد به موضوع اهانت شده است.

به گفته نماینده هیئت بازبینی بخش مستند نهمین جشنواره ملی مستند وفیلم کوتاه رضوی یزد، در اکثر جشنواره‌ها مشکل این است که  همه دوست دارند تنها فیلمشان به جشنواره برسد و به کیفیت آن توجه زیادی نمی کنند.

ورهرام همچنین گفت: خوشبختانه کیفیت بعضی از فیلم‌ها بسیار مطلوب بود اما فیلم های متوسط و زیر متوسط بیشتر خودنمایی می کرد.

این کارگردان در ادامه پیشنهاد کرد: بهتر است هر جشنواره اجازه آن را پیدا کند تا فیلم ها را قبل از هیئت انتخاب مشاهده کند و اگر ارزش ندارد از ارسال آن به هیئت انتخاب جلوگیری شود.

انتخاب ها با نگاهی سختگیرانه صورت گرفت

علی روحانی، دیگر عضو هیئت انتخاب نهمین دوره جشنواره رضوی یزد نیز با بیان اینکه۱۰ فیلم در این دوره از جشنواره به بخش نهایی راه پیدا کرده است گفت: انتخاب از میان چند صد فیلم کار بسیار دشواری بود اما در نهایت سعی شد تعارفات کنار گذاشته شود و با نگاهی سخت گیرانه انتخاب صورت گیرد.

وی دلیل را سخت گیری را شان و منزلت موضوع دانست

روحانی در ادامه بیان کرد: در بخش داستانی این جشنواره در مجموع 10 فیلم در بخش مسابقه اصلی حضور پیدا کرد.

وی گفت: در بخش های مختلف داستانی بیشتر فیلم های انتخاب شده متعلق به استان یزد بود اما تعداد بالای آثار انتخابی از هنرمندان یزدی دلیل بر انتخاب این آثار در بخش نهایی نیست.

این مستند ساز با بیان اینکه نیمی از فیلم‌هایی که در بخش مسابقه جشنواره حضور پیدا کردند، تراز فیلم‌سازی کوتاه در ایران هستند و نمونه‌های بهتر از اینها در ایران نیست گفت:  بسیار خوشحالم که این افراد با جشنواره رضوی همکاری کردند و مجموعه آثار در این بخش 13 اثر است.

روحانی با اشاره به علاقه مردم یزد به مقوله هنر اظهار داشت: خوشبختانه این استان برای هنر ارزش زیادی قائل است.

مدیر گروه سینما و نقاشی متحرک دانشگاه سوره خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه چند سال در دانشگاه یزد تدریس می‌کردم، متوجه شدم که این استان چقدر به هنر علاقه‌مند است و چقدر برای هنر ارزش قائل است.

روحانی همچنین به بخش های جنبی جشنواره اشاره و بیان کرد: چند فیلم استان یزد هم به بخش جنبی فرستاده شده که نشان از میزان توجه این استان به جشنواره فیلم رضوی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در ادامه نقش جشنواره ها را در تشویق فیلمسازان بسیار موثر دانست و گفت: اهل هنر همیشه بیشترین انرژی را از تشویق می‌گیرند، به همین دلیل باید فیلم‌سازان برتر جشنواره‌ها حمایت شوند تا بتوانند بیشتر و بهتر فعالیت کنند.

گفتنی است، در این دوره از جشنواره در بخش مستند سبک زندگی:

فیلم های سه چنگ حاک ساخته یاسر خیر، در اندوه شریف ساخته مهدی پریزاد، حریر ساخته زهرا عزیزی، برگی از زندگی ساخته مهدی نجار پیشه، برادران زمین ساخته محمد صنگوری، خدایخانه ساخته فضل الله تاری، حسام الدین مرجائی ساخته عبدالله عزیزی، خیمه ابدی ساخته یزدان کیانی، تفتان ساخته هوشنگ میرزایی و چرخ نان ساخته حسین نظری.

و در بخش اصلی جشنواره در بخش مستند:

فیلم اشک و لبخند ساخته بهزاد رسول زاده، گلباران آفتاب ساخته جمشید مجدری، همه آنچه که من دارم ساخته محمدعلی یزدان پرست، از میان مسیر سرسبز ساخته جمیل عامل صادقی، معماری نور ساخته احمدشادکامی، طلب ساخته جوادسلمان نژاد و رضا خداداد بیگی، کفشداری حرم ساخته محمد دستمالچیان، دیوار ساخته محمد علی هاشم پور، مربی ساخته محمدصادق بکتاشیان، خواهران غریب ساخته رضاالماسی و ننه صولت ساخته نواب محمدی به مرحله مسابقه جشنواره راه یافتند.

و در بخش اصلی فیلم داستانی جشنواره نیز:

فیلم پاپر ساخته مهدی صالح یار، از جنس همسایگی ساخته جمیل عامل صادقی، آرزوهایت را به خاک نسپار ساخته مهدی چوپانی، رضایت نامه ساخته محمدرضا دهستانی، یک پرده فاصله ساخته محمد کریمپور، خانه ای برای ما ساخته نجمه زارع، نامه های بی تمبر ساخته محمد رضاناظری، حوالی شهر بزرگ مشهد ساخته احسان قانع، نیاز ساخته محمدرضا شجاعی و پایش ساخته علیرضا غفاریان.

و در بخش سبک زندگی داستانی:

بادچیزی خواهد گفت ساخته علی مردمی، دور یا نزدیک ساخته محمد حمزه ای، impression-xps160 ساخته تیام یابنده، حذف اضطراری ساخته فهیمه آقایی و پیمان نعیمی، کلاس منهای وقتی که هستی ساخته محمد صادقی، کوزمک ساخته علیرضا سلمان پور، بیست دقیقه ساخته عسل غریب، ساعت شیش و فیلم صبا ساخته رقیه توکلی، مثل هر روز ساخته عماد خدابخش، گازر ساخته مهدی مرعشی، دایگ ساخته حجت دهقان، نجس ساخته بهمن و بهرام حاج ابول لو.

و دربخش داستانی جنبی:

بن بست تاک ساخته علیرضا براتی، قاب ساخته مهدی سرگلزایی، قرمز ساخته حسین کشاورز، غبار ساخته هادی نادری پور، آشیانه ساخته مهدی مرعشی، کودکانه ساخته منیژه شیخ، پرده آخر ساخته نعمت الله سرگلزایی، پاسخی به پیغام ساخته محمدرضا دهستانی،املاء ساخته زهره صباغیان،خانه اطلسی ساخته سیدهادی مهدوی، مهمان ماهی ها ساخته قدرت باقری، اکنون ساخته ابوالفضل مرادی، گنجینه و فیلم سایه حضور ساخته حسین ربیعی، سربازها لک لک ها را دوست دارند ساخته سعید نجاتی؛ ازفیلم هایی هستند که توسط هیات انتخاب نهمین جشنواره ملی مستند و فیلم کوتاه رضوی یزد انتخاب شده اند.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا